Öne Çıkanlar kar tatili EYOF 2017 Erzurum Sonuçları Puan Durumu 15 Temmuz Şehitleri İçin 81 İlde Hatim Kampanyası Başlattı 31 Mart 2017 Türkiye Geneli Haftanın Hutbesi ! Cuma Hutbesi 31.03.2017

Cuma Namazı Vaktinde Çalışmak, Alışveriş Yapmak ve Kazanılan Para Haram Mıdır ?









Cuma sûresinin 9. âyetinde beyan buyrulduğu gibi,

her Müslüman cuma günü cuma ezanı okunduğu andan itibaren,

bütün şahsî işlerini bırakıp mutlaka camiye gitmek mükellefiyetindedir.

Çünkü Cuma ezanı okunduktan sonra yapılan alışverişler, elde edilen kâr

ve kazançlar, haram kılınmıştır. Cuma namazı bitene kadar, haramlık ve alışveriş yasağı devam eder. 
 
Cuma namazına acele etmek hatibin minbere çıktığı zamanda okunan

ikinci ezan vaktinde farz olur. Hanefilerce en sahih olan görüşe göre,

her ne kadar ilk ezan, Hz. Peygamber (asm) zamanında bulunmayıp

Hz. Osman (ra) zamanında ihdas edilmişse de ilk ezan okunduktan

sonra cumaya gitmek farz olur.

Alışveriş ve benzeri icare, sulh, sanat ve başka işlerle meşgul olup cuma

namazından geri kalmak Hanefîlere göre tahrimen mekruh, onların dışındaki

cumhura göre ise haramdır. Bu haramlık cumhura göre, hatibin önünde

ezan okumaya başlandığı zamana mahsustur. Çünkü bu durumda cuma namazına

gitmekten alıkonma söz konusudur. Nitekim Allah Teâlâ bu hususta şöyle buyuruyor:

"Cuma günü namaz için çağrıda bulunulduğu ,ezan okunduğu zaman, Allah'ı (CC)

zikretmeye koşun, alışverişi bırakın."

Bu vakitte alışverişin haramlığı hakkında nas bulunmaktadır.

Alışveriş dışındaki meşguliyetler de ona kıyas edilir, ister akit olsun ister olmasın,

fark etmez. Çünkü bu sayılanların hepsi elde edilmesi istenen gayeyi gerçekleştirmeye,

yani cuma namazının eda edilmesine engel olur. (1)

Şafıfler bu hususa şunu da ekliyor: "Cuma günü zevalden sonra, ezandan

önce alışveriş ve benzeri işlerin yapılması mekruhtur."

Hanbelilere göre (2) cuma günü namaz vaktinde, alışveriş dışındaki icare,

sulh ve nikâh gibi işleri görmek ve akitleri yapmak mekruh değildir. Çünkü

ayetteki yasak sadece alış verişe mahsustur. Alışveriş dışındaki işler cumaya

gitmekten meşgul etme bakımından ona denk değildir. Çünkü bunlar az vuku

bulan şeylerdir. Dolayısıyla bunları alışverişe kıyas etmek sahih değildir.

Alışverişin yasaklanması ve cumaya acele etmenin farz olması keyfiyeti, sadece

cuma namazı ile muhatap olanlara mahsustur. Cuma namazı kılmakla muhatap

olmayan kadın, çocuk ve seferî için böyle bir yasak söz konusu değildir.

Cuma günü ezan vaktinde yapılan alışveriş geçerli midir, yoksa batıl olup fesh mi edilir? (3)

Hanefîlere göre ezan vaktinde yapılan alışveriş sahihtir. Fakat tahrimen mekruhtur.

Çünkü onlara göre alışverişi terketmek alışverişin kendisi için değildir, belki o sebeple

hutbeyi dinlemeyi terketmekten ötürüdür. Şafiflerin görüşü de buna yakın olup,

alışveriş sahih fakat haramdır.

Malikîlere göre: Bu alif veriş fasittir. Meşhur olan görüşe göre feshedilir. Hanbeliler de,

bu alışveriş sahih değildir, demişlerdir.

Alimlerin bu meselede farklı görüşlere sahip olmalarının sebebi, aslı mubah olan

bir şeydeki yasak, eğer yasaktaki bir vasıf sebebiyle kayıtlandınlmışsa yasaklanan

şeyin fasit olması sebebiyle bu yasağın geri dönüp dönmemesi meselesidir.

Bir çok alime göre cuma saatinde yapılan bütün işler haramdır. Fakat bu haramlılık

ve alışverişi bırakıp camiye gitmek, cuma namazı kendilerine farz olanlar içindir.

Cuma namazı kılmakla sorumlu olmayan kadın, çocuk ve yolcular için böyle bir

yasak söz konusu değildir. Onların alışveriş yapması helaldir.

www.114haber.com

Namaz kılmak, farz olan kimselere cuma saati içinde her türlü dünyevi işlerde

bulunması mekruhtur. Bu keraheti, harama yakın olan “tahrimen mekruh” sınıfına

sokan müçtehitler çoğunluktadır. İbni Abidin ve Kasani’nin kayıtlarına göre namazın

ve hutbenin terkini netice veren alışveriş tahrimen mekruhtur.(4)

Dipnotlar:

1. ed-Dürrü'l-Muhtâr, I, 770; el-Bedâyi',I, 270; Bidâyetü'l-Müctehid, 1,160, II,

167; el-Kavânînü'l-Fıkhiyye, 31; el-Mühezzeb, I, 110; HâşiyetudDüssükî, I,

386; Muğnil-Muhtâc, I, 25 vd.

2. el-Muğnî,II, 297 vd.

3. Tebsiratül – Hükkam, İbni Ferhun bi-Hamiş Fethı’l- Ali, II, 378; eş- Şerhu’s Sağir, I, 514.

4. Reddü’l-Muhtar, 1. 552; Bedayiü’s-Sanayi, 1: 270

Prof. Dr. Vehbe Zuhayli, İslam Fıkhı, II.370

(Mehmed PAKSU, HELAL – HARAM, s.232)



Avatar
Adınız
Yorum Gönder
Kalan Karakter:
Yorumunuz onaylanmak üzere yöneticiye iletilmiştir.×
Dikkat! Suç teşkil edecek, yasadışı, tehditkar, rahatsız edici, hakaret ve küfür içeren, aşağılayıcı, küçük düşürücü, kaba, müstehcen, ahlaka aykırı, kişilik haklarına zarar verici ya da benzeri niteliklerde içeriklerden doğan her türlü mali, hukuki, cezai, idari sorumluluk içeriği gönderen Üye/Üyeler’e aittir.